Miltä tuntuisi huoltamoketjun bonusjärjestelmä, jonka avulla saisit joka kymmenen tankillisen ilmaiseksi - tai peräti joka viidennen.
Aika hyvältä, veikkaan.
Luonnollisestikaan tällaista tarjousta ei millään ketjulla ole tulossa, mutta ajotapaa muuttamalla voit säästää 5-10 paranee, jopa 20 paranee polttoainelaskuissa.
Suurin säästöön vaikuttava päätös tehdään jo autoa ostaessa, mutta myös taloudellisella ajamisella voi vähentää polttoaineen kulutusta ja säästää rahaa matka-ajan pidentymättä.
Tärkeimmät elementit polttoaineen säästämisessä ovat ennakoiva ajotapa, tasainen ajonopeus, ylinopeuksien välttäminen ja ohitusten vähentäminen.
Näillä 12 vinkillä savutat ilmaisia tankkauksia.
1. Starttaa oikein
Nykyaikaista polttoaineruiskutusmoottoria käynnistettäessä ei pidä painaa kaasupoljinta.
2. Vältä tyhjäkäyntiä
Uusissa autoissa auto kannattaa sammuttaa yli minuutin pysähdyksien ajaksi. Vanhoissa autoissa moottorin sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen voi kuluttaa polttoainetta enemmän kuin muutaman minuutin tyhjäkäynti.
3. Kiihdytä nopeasti
Liikkeelle lähdettäessä tehokkain tapa on kuormittaa moottoria suhteellisen paljon ja vaihtaa nopeasti mahdollisimman isolle vaihteelle.
4. Kierrokset alas
Henkilöautoissa taloudellisin kierrosnopeus on 2000-3000 rpm. Jos ajonopeus on mahdollista pitää tasaisena, voi pienillä kierroksilla ongelmitta käyttää isompaa vaihetta.
5. Vaihteiden vaihto
Vaihda isommalle vaihteelle mahdollisimman pian. Bensiini- ja nestekaasuautoissa vaihde kannattaa vaihtaa alle 2500 rpm ja diesel-autoissa alle 2000 rpm. Automaattivaihteisissa vapauta kaasupoljinta hieman, kun saavutat tavoitenopeuden, niin vaihde vaihtuu suuremmaksi.
6. Tasainen nopeus
Kiihdyttäminen ja jarruttaminen vaativat paljon energiaa ja kuluttavat polttoainetta. Tasaisella nopeudella normaalin henkilöauton tehon tarve 120 tuntivauhdissa on vain 25 kW. Valtaosa moottorin tehosta kuluu kiihdytykseen.
7. Jarruta tasaisesti
Pysähdystä ennen aloita jarrutus vapauttamalla kaasu, mutta jätä vaihde päälle. Moottorijarrutus vähentää myös jarrujen kulumista ja siten korjaus- ja huoltokustannuksia.
8. Turha lasti pois
Auton tavaratila kannattaa varata kuljetusta, ei säilytystä varten. 1500-kiloisessa autossa sadan kilon lisäpaino lisää polttoainekulutusta noin 7 prosenttia. Suksiboksi heikentää auton aerodynamiikkaa ja lisää kulutusta.
9. Pihit lisälaitteet
Vakionopeussäätimen ja/sekä nopeusrajoittimen käyttö säästävät, koska polttoaineen syöttö pysyy tasaisena. Nykyaikaisissa autoissa kaasupolkimelle säädellään vain kaasuläpän asentoa ja ilman määrää, joten se ei suoraan vaikuta polttoaineen kulutukseen.
10. Törsäävät laitteet
Näiden käyttöön kannattaa kiinnittää huomiota: istuinlämmitin, ilmastointi, takalasin ja peilien lämmittimet.
11. Rengaspaineet
Polttoaineen kulutus kasvaa alhaisilla rengaspaineilla. Rengas myös kuluu nopeammin liian alhaisilla paineilla. Alhaiset paineet heikentävät liikenneturvallisuutta, koska pito- ja jarrutusominaisuudet heikkenevät.
12. Ajoitus ja reittivalinta
Huonokuntoisilla teillä polttoainetta kuluu enemmän kilometriä kohden kuin hyväkuntoisilla teillä. Luonnollisesti ruuhkassa eteneminen kuluttaa enemmän kuin tasaisella matkanopeudella ajaminen. (Iltalehti)
(Iltalehti) Halvempaa on luopua kokonaan tankkauksesta.