Google ja vaalit Jutta Urpilainen nosteessa

Uutiset kertoivat, että perussuomalaisten kannatus on kääntynyt laskuun. Samaan aikaan puoluetta googlattiin entistä enemmän.


Tältä näyttää puolueiden kiinnostus Google-hakujen valossa neljä päivää ennen vaaleja. Tätä kirjoitettaessa (pe 15.4.) tuoreimmat tiedot ovat kahden päivän takaa, keskiviikolta.

Kahdesta taulukosta (yllä ja alla) on tehtävissä ainakin kaksi johtopäätöstä.

Jutta Urpilainen on onnistunut jossain. Urpilaisen nimi ja Sdp puolueena ovat alkaneet selvästi kiinnostaa keskiviikkona 13. huhtikuuta. Yksi syy voi olla se, että tuolloin Urpilainen esiintyi monien mielestä edukseen MTV3:n tentissä. On mahdollista, että tentin vaikutukset näkyvät jo saman päivän Google-tuloksissa. Aiemmin on havaittu, että monet hakevat netistä tietoa samaan aikaan kuin katsovat televisiota.
Google-kiinnostus seuraa medianäkyvyyttä. Tiistaina 5. huhtikuuta MTV3:n gallup kertoi perussuomalaisten kannatuksen laskusta. Seuraavana päivänä perussuomalaisia (ja kaikkia muitakin puolueita) haettiin entistä enemmän. Helsingin Sanomat julkaisi samansuuntaisen tutkimuksen tiistaina 12. huhtikuuta. Ja katso: kaikkia puolueita haettiin taas kiivaasti, perussuomalaisia eniten.
Suomen ja Yhdysvaltain edellisissä presidentinvaaleissa voittajan olisi voinut ennustaa Google-hakujen perusteella. Ensi viikolla tiedämme, oliko tämän kevään hakutrendeillä mitään yhteyttä todelliseen vaalitulokseen. (Suomenkuvalehti)