Hätäkeskukseen lähemmäs miljoona turhaa puhelua vuodessa

Neljästä miljoonasta vuosittaisesta hätäpuhelusta yli 800 000 osoittautuu lopulta turhaksi. Hätäkeskuskus ottaa käyttöön uuden tietojärjestelmän vuonna 2015.

Osasta vanhemmille käyttäjille suunnitelluista matkapuhelimista löytyy nappi, jota painamalla yhdistyy puhelu suoraan hätäkeskukseen. Yksinkertaistetut toiminnot eivät kuitenkaan suoraan näy turhien hälytysten määrässä.
- Senioripuhelimet ovat kuitenkin marginaalilaitteita. Hätäkeskus ei ole näistä saanut turhia puheluita sen enempää kuin muualtakaan, kertoo hätäkeskusyksikön kehittämistoiminnan johtaja Teemu Lehti.
Myöskään älypuhelinten markkinoille tulo ei ole heilauttanut tahattomien hätäkeskuspuhelujen määrää. Viimeisen kolmen vuoden aikana vrhesoittojen määrä on pysynyt samalla tasolla 800 000 soiton pinnassa.

Uusi tietojärjestelmä käyttöön vuonna 2015

Kun vuositasolla tulee lähemmäs milljoona turhaa hätäpuhelua, on se hätäkeskukselle melkoinen rasite. Hätäkeskus ottaa yhteensä vuodessa vastaan yli neljä miljoonaa puhelua.
- Kyllä turhat puhelut kuormittavat hätäkeskusta aika paljon, Lehti sanoo.
Hätäkeskus ja matkapuhelinvalmistajat hakevat aktiivisesti ratkaisuja turhien hätäpuhelujen karsimiseksi.
- Meillä oli Oulun alueella pilotoinnissa älypuhelinsovellus, jossa hyödynnettiin gps-paikkatietoja ja tästä pilotoinnista saatiin tosi positiivisia kokemuksia, Lehti valottaa.
Pilotointia pyritään laajentamaan koko Suomeen ja vuonna 2015 hätäkeskus ottaa käyttöön uuden tietojärjestelmän, johon tuodaan uusia hätäilmoituksen tekotapoja.
- Erilaiset älypuhelinsovellukset, hätätekstiviestit ja ajoneuvojen iCall-lmoitukset tulevat olemaan osa tätä uutta järjestelmää.(YLE)