Moottori"urheilu"

Tässäkö on syy Simoncellin kuolemaan? Erkki Mustakarin mukaan moottori"urheilu" ei voi koskaan olla täysin turvallista.

Eki, moottori"urheilu"maailmaa on järkyttänyt viikon sisään jo kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Tuntuu, että touhu on muuttumassa vaaralliseksi. Mitä ajatuksia nämä tapaukset sinussa herättävät?

Kaikki moottori"urheilua" seuraavat tietävät lajin vaarat. Kuolema on aina läsnä. Mutta miten karmivalta se sitten kuulostaakin, tämä on yksi elementti joka lajissa viehättää. Moottorihistoria on todella synkkä. Menneiltä vuosilta löytyy aivan liikaa tapaturmia. Silti on muitakin vaarallisia lajeja kuten vuorikiipeily, liitoharrastukset ja jopa nyrkkeily.

Marco Simoncellin tapauksessa suurin syy kuolemaan on kypärän irtoaminen. Tällaista ei pitäisi tapahtua, koska kypärän kuuluisi pysyä ajajan päässä tilanteessa kuin tilanteessa. Kuitenkin kuskit jättävät usein kypärän hihnan hieman löysälle. Oikeaoppisesti kiristettynä se puristaa kaulaa ja estää hieman pään liikeratoja. Todennäköisesti tarkemmissa tutkimuksissa selviää, että Simoncelli ei ollut kiinnittänyt hihnaa huolellisesti tai sitten se oli jotenkin hajonnut. Joskus kuitenkin tuntuu, että näissä tilanteissa kuskit ovat huolimattomia. Ei pitäisi.

Millainen on turvallisuustilanne muissa moottorilajeissa mielestäsi on?

Formula ykkösissä edellinen kuolonkolari sattui parikymmentä vuotta sitten Monzassa. Nykyaikaisilla radoilla on panostettu turvallisuuteen ja kaikki on tehty poikkeuksellisen hyvin. Esimerkiksi turva-alueita on levennetty. Vielä löytyy Monzan kaltaisia esihistoriallisia jäänteitä, mutta parempaan päin on jatkuvasti menty. Moottoripyöräilyssä turvallisuuden lisääminen on tietysti hankalaa. Paljon on silti jo tehty. Ajohaalarit ovat erittäin kehittyneitä. Kuskit näyttävät jopa koomisilta haalarit yllään ja joutuvat kävelemään köyryasennossa niiden metallisuojien takia. Rallissakin autot ovat jo hämmästyttävän turvallisia. Yleensähän kuljettajat vain nousevat autosta ja pyyhkivät vain vähän pölyjä puvustaan, vaikka olisi menty vuorenrinnettä alas ja pyöritty viisikymmentä kertaa.

Mikä merkitys onnettomuuksilla on moottori"urheilun" tulevaisuuteen?

Yhdysvalloissa pohditaan varmasti, mitä tapahtuu ovaaliradalla ajettaville kilpailuille. Niissä nopeudet ovat kasvaneet hälyttävän suuriksi ja turvallisuudesta on tingitty viihteen nimissä. Koskaan ei voida tehdä niin paljon muutoksia, että moottoriurheilu olisi täysin turvallista. Eihän siinä ole mitään järkeä, että ajetaan jopa 370 kilometriä tunnissa autot tai pyörät kylki kyljessä. Jos jotain menee vikaan, esimerkiksi tekniikka pettää ja rengas räjähtää, ei siinä ole mitään tehtävissä. Seuraukset ovat väistämättä arvaamattomat.

(Urheilulehti)