1400 asiakasta vei oikeuteen, joka on Directan mukaan tavanomainen reklamaatiotaso!?

Hakemistoyritys Directan maratonoikeudenkäynnin ensimmäisenä päivänä selvisi, että syyttäjä ja Directa ovat täysin eri mieltä epäillyn rikoksen suuruusluokasta.

Syyttäjä vaatii Directan ja kahden sen johtajan tuomitsemista yhteensä noin 1,8 miljoonan euron suuruisen rikoshyödyn korvaamiseen. Directaa ja viittä sen johtohenkilöä syytetään törkeästä petoksesta ja markkinointirikoksesta jutussa, jonka asianomistajana on 1400 pienyrittäjää.

Syytetyt kiistävät kaikki syytteet perusteettomina. Puolustus luonnehti oikeudenkäynnissä epäiltyä petosvyyhtiä tahattomien väärinkäsitysten sarjaksi ja vähätteli suuttuneiden asiakkaiden määrää. Directan mukaan 1400 asianomistajaa olisi vain noin kaksi prosenttia yhtiön asiakkaista, mikä on asianajaja Kai Kotirannan mukaan ”tavanomainen reklamaatiotaso”.

Syyttäjä tosin muistutti, että tapauksen esitutkinnan lopettamisen jälkeen Directasta on tehty yli tuhat uutta rikosilmoitusta. Näitä tapauksia ei ehditty saada mukaan oikeuskäsittelyyn.

–Huomattava osa Directan asiakkaista on tyytymättömiä, totesi kihlakunnansyyttäjä.

Neljää syytettyä ja Directa Oy:ta edustavan Kai Kotirannan mukaan selvitettävän rikoshyödyn teoreettinenkin enimmäismäärä olisi vain 6735 euroa.

–Laskelma perustuu siihen, mitä maksuja yhtiö on vastaanottanut asianomistajilta, perusteli Kotiranta tiedotusvälineille Helsingin käräjäoikeudessa.

Syyttäjä puolestaan perustaa korvausvaatimuksensa yhtiön tekemään voittoon tilikausina 2007–2009, jona aikana epäillyt rikokset ovat tapahtuneet. Syyttäjän vaatimus kuitenkin tippui alun perin vaaditusta lähes 5 miljoonasta eurosta mainittuun 1,8 miljoonaan euroon teonkuvan tarkentuessa.

Syytteen mukaan Directa on myynyt harhaanjohtavasti hakupalveluaan, josta aiheutuneet laskut ovat olleet huomattavasti suurempia kuin palvelun ostaneet pienyrittäjät ovat myyntipuheen perusteella odottaneet. Tällä erehdytyksellä viisi syytettyä on saanut itselleen ja yhtiölleen oikeudetonta taloudellista hyötyä, katsoo syyttäjä.

–Directa Oy:n edustajat ovat antaneet ja kouluttaneet alaisiaan antamaan myyntipuhelun yhteydessä totuudenvastaisia, harhaanjohtavia ja puutteellisia tietoja hakuosumaperusteiseen laskutukseen perustuvasta yritystietopalvelun sisällöstä, maksun määräytymisestä sekä sopimuksen ehdoista, kerrotaan haastehakemuksessa.

Puolustusasianajajien mukaan kukaan syytetyistä ei ole ollut suorassa yhteydessä asianomistajiin eli itse myynyt asiakkaille Directan palvelua. Näin ollen kyseessä voisi Kai Kotirannan mielestä olla korkeintaan välillinen erehdytys, koska syytetyt eivät itse ole voineet erehdyttää asianomistajia.

Kotiranta kiisti myös, että yhtiön johto olisi kouluttanut myyjät erehdyttämään ostajia. Hän piti ajatusta kymmenien yhtiössä työskennelleiden myyjien kouluttamisesta tällaiseen toimintaan naurettavana.

–Vaatii mielikuvitusta uskoa tällaiseen konspiraatioteoriaan, sanoi Kotiranta.

Syyttäjä esitti oikeudessa kirjallisena todisteena yhtiön myyjän käyttämän myyntipuhemallin. Kotiranta puolestaan väitti kyseisten todisteiden olevan vain myyjien ”muistiinpanoja koulutustilanteista”, eivät yhtiön virallisia linjauksia tai vastaajien vaatimia.

Puolustuksen mukaan sillä ei ole rikosoikeudellista merkitystä, jos asiakkaat ovat ”erehtyneet muusta syystä” kuin tarkoituksella erehdytettyinä.

Syyttäjän esittelemissä myyntipuhemalleissa asiakkaille kerrotaan, että tämä maksaa ”vain todellisesta hyödystä” rekisteröityessään hakupalveluun. Kuitenkin asianomistajat ovat joutuneet maksamaan hauista, joista ei todellisuudessa ole ollut heille hyötyä: yritys on voinut esimerkiksi näkyä hakutuloksissa vasta sivulla 250, mutta joutunut silti maksamaan ”hakuosumasta”.

Petosvyyhdin käsittelyn ennakoidaan jatkuvan helmikuun loppuun asti.

Directa on aiemmin tänä vuonna hävinnyt laskutusriitoihin liittyviä oikeudenkäyntejään. Yhtiö on jättänyt yli 1200 kannetta maksamattomista laskuista, mutta käräjäoikeus on hylännyt seitsemän ensimmäistä kannetta. Tapauksen käsittely jatkuu hovioikeudessa.(UusiSuomi)

Epäilyttävästä toiminnastaan ei ole valitettavasti niin selkeästi julkisuuteen joutuneet yritykset kuten Fonecta.